۷ مشخصه برای انتخاب بهترین ترمومتر لیزری صنعتی

۱ بازديد
دماسنج مادون قرمز یا ترمومتر لیزری چیست؟

دماسنج های مادون قرمز (IR) در اندازه گیری دما در طیف وسیعی از محیط های صنعتی و بالینی مفید هستند. این دستگاه های اندازه گیری دما بدون تماس در شرایطی که جسم شکننده است و نزدیک شدن به آن خطرناک است، یا زمانی که انواع دیگر دماسنج ها کاربردی نیستند، به خوبی عمل می کنند. دماسنج های مادون قرمز از مفهوم تابش مادون قرمز برای تعیین دمای سطح اجسام بدون هیچ گونه تماس فیزیکی استفاده می کنند. بیایید دریابیم که تشعشعات مادون قرمز چیست تا درک بهتری از نحوه کار دماسنج های IR داشته باشیم.







ترمومتر لیزری چطور کار میکند؟

نور مادون قرمز را متوان مشابه با نور مرئی، فوکوس کردن، انعکاس داد. دماسنج های مادون قرمز از یک عدسی استفاده می کنند تا نور مادون قرمز ساطع شده از جسم را روی یک آشکارساز به نام ترموپایل متمرکز کند.



ترموپایل چیست؟

ترموپایل چیزی نیست جز ترموکوپل هایی که به صورت سری یا موازی به هم متصل شده اند. هنگامی که اشعه مادون قرمز روی سطح ترموپایل می افتد، جذب شده و به گرما تبدیل می شود. ولتاژ خروجی متناسب با انرژی فروسرخ فرودی تولید می شود. آشکارساز از این خروجی برای تعیین دما استفاده می کند که روی صفحه نمایش داده می شود. در حالی که کل این فرآیند ممکن است پیچیده به نظر برسد، فقط چند ثانیه طول می کشد تا دماسنج مادون قرمز دما و نمایش را در واحد مورد نظر شما ثبت کند.







۷ مشخصات و فاکتور هایی که باید در هنگام انتخاب ترمومتر لیزری به آن دقت نمایید

دقت اندازه گیری ترمومتر

مهمترین جنبه هر دماسنج دقت آن است. برای دماسنج های مادون قرمز، دقت به نسبت فاصله به نقطه آن (نسبت D/S) بستگی دارد. این نسبت حداکثر فاصله را از جایی که دماسنج می تواند سطح خاصی را ارزیابی کند را نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به اندازه گیری دمای سطح یک منطقه ۴ اینچی با یک دماسنج IR با نسبت D/S 8:1 دارید، حداکثر فاصله از جایی که می توانید دما را به طور دقیق ثبت کنید ۳۲ اینچ خواهد بود. یعنی با نسبت های بزرگتر می توانید دما را از فاصله دورتری اندازه گیری کنید. با این حال، مساحت سطح نیز با افزایش فاصله افزایش می یابد.

توان انتشار اشعه مادون قرمز

تشعشع نشان می دهد که یک دماسنج چقدر انرژی مادون قرمز را می تواند در یک زمان منتشر کند. دماسنج‌های مادون قرمز با قابلیت انتشار نزدیک‌تر به ۱٫۰۰ می‌توانند مواد بیشتری را نسبت به دماسنج‌هایی با میزان انتشار کمتر بخوانند. یک دماسنج را انتخاب کنید که دارای سطح انتشار قابل تنظیم باشد تا مقدار انرژی مادون قرمز ساطع شده را تغییر دهید و انرژی منعکس شده توسط مواد را با توجه به اندازه گیری دما جبران کنید.



محدوده اندازه گیری دمایی دما سنج

محدوده دمایی دماسنج مادون قرمز بر کاری که می توانید با آن انجام دهید تأثیر می گذارد. ممکن است بخواهید یک دماسنج IR با دامنه دمایی وسیع برای ثبت فرآیندهای مختلف با دماهای مختلف تهیه کنید. برعکس، یک دماسنج مادون قرمز با محدوده دمایی باریک در جایی که وضوح بالاتر برای اطمینان از کنترل دمای مناسب یک فرآیند خاص ضروری است، بهتر است.



سرعت اندازه گیری یا زمان پاسخ ترمومتر

سرعت خواندن زمانی است که دماسنج پس از شروع فرآیند خواندن دماسنج، قرائت دقیق را انجام می دهد. این فاکتور هنگام اندازه گیری دمای یک جسم متحرک یا در مواردی که اجسام به سرعت گرم می شوند ضروری است.



طرح و نوع ترمومتر لیزری

ترمومتر لیزری صنعتی باید دارای طراحی ناهموار باشند. دماسنج های بدون لنز و عدسی فرنل به دلیل ساختار پلیمری خود بادوام هستند که آنها را ایمن نگه می دارد. در حالی که دماسنج‌های لنز سخت میکا به پوسته بادوام‌تر و یک کیف حمل در طراحی خود نیاز دارند تا از ترک خوردن لنز جلوگیری شود.



صفحه نمایش با نور پس زمینه ترمومتر

صفحه نمایش با نور پس زمینه خواندن دماسنج را حتی در شرایط نوری نامناسب آسان تر می کند.



ضمانتنامه ترمومتر لیزری

گارانتی یک ویژگی ضروری در دماسنج ها است، زیرا شکننده هستند یا حتی ممکن است معیوب باشند. دماسنج‌های بدون لنز و فرنل ارزان‌تر از دماسنج‌های لنز میکا هستند که می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی باشد. اگر دماسنج گران قیمتی می خرید، دماسنج همراه با گارانتی سازنده را تهیه کنید.



نکته و سخن پایانی

استفاده از دماسنج های مادون قرمز معمولی در صنعت هنگام خواندن دمای سطحی بسیار خطرناک و تقریبا غیرممکن است. ترمومتر لیزری با فرآیند پیچیده داخلی، این دماسنج ها نتایج سریعی را ارائه می دهند و استفاده از آنها ساده است. با این حال، قبل از انتخاب یک دماسنج IR، سعی کنید محدوده دما و کاربرد خود را بفهمید. همچنین، مطمئن شوید که دستگاه را به درستی و در مکان مناسب استفاده کنید تا نتایج دقیق را به دست آورید
ادامه مطالب
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.