نکات لازم برای انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی

۱۰ بازديد
استفاده از روغن مناسب برای گیربکس صنعتی، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عملکرد و طول عمر این تجهیزات است. وظیفه روغن گیربکس، کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش، خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات داخلی گیربکس مانند چرخ‌دنده‌ها، بلبرینگ‌ها و … است. برخی از ویژگی‌های روغن مناسب برای گیربکس صنعتی عبارت‌اند از:
ورود به فروشگاه کالاصنعتی
ویسکوزیته مناسب
پایداری حرارتی بالا
عملکرد مناسب تحت بار و فشار
مقاومت در برابر اکسیداسیون
مقاومت در برابر سایش و خوردگی
طول عمر طولانی
در این مقاله به معرفی انواع روغن مناسب برای هر نوع گیربکس پرداخته و مقدار روغن لازم برای روانکاری گیربکس‌ها را نیز بیان نموده‌ایم.

نکات لازم برای انتخاب روغن مناسب گیربکس صنعتی
به‌طورکلی انواع روغن صنعتی مناسب برای گیربکس‌ها را به دو دسته معدنی و سینتتیک تقسیم‌بندی می‌کنند. برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر گیربکس بهتر است روغن‌های معدنی را به‌ازای هر 10000 ساعت کارکرد و روغن‌های سینتتیک را به‌ازای هر 20000 ساعت کارکرد گیربکس تعویض نمایید.
اگر گیربکس برای کاربردهای سنگین صنعتی (به‌عنوان‌مثال تحت دما یا رطوبت بالا) کار می‌کند، بهتر است زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از ساعات گفته شده انجام شود.
روغن‌های معدنی و سینتتیک به‌هیچ‌عنوان نباید با هم مخلوط شوند. در این موارد پیشنهاد می‌کنیم از روغن‌های ترکیبی استفاده نمایید.
بهتر است در هنگام تعویض روغن گیربکس، آن را کاملاً شستشو دهید.
نوع روغن، حجم آن و نحوه روغن‌کاری گیربکس باید مطابق دستورالعمل شرکت سازنده گیربکس انجام شود.
روغن مناسب گیربکس حلزونی
گیربکس‌های حلزونی به دو نوع گرد و مکعبی تقسیم می‌شوند و هریک نیاز به حجم و نوع خاصی از روغن دارند.

روغن مناسب گیربکس حلزونی

گیربکس‌های حلزونی گرد (VF/MVF)، باید پیش از راه‌اندازی حتماً با میزان کافی از روغن مناسب پر شوند. گیربکس‌های کتابی تا سایز 90، توسط شرکت سازنده روانکاری شده‌اند؛ ولی سایزهای بزرگ‌تر باید پیش از راه‌اندازی با روغن مناسب گیربکس حلزونی پر شوند. انواع گیربکس حلزونی علاوه بر روغن‌کاری پیش از راه‌اندازی، نیاز به تعویض روغن گیربکس به‌صورت دوره‌ای نیز دارند؛ مدت‌زمان کارکرد دستگاه برای تعویض روغن توسط شرکت سازنده اعلام می‌گردد. برند و نوع روغن مناسب گیربکس حلزونی عبارت است از:
روغن گیربکس بالابر
روغن گیربکس بالابر با نام واسکازین یا روغن دنده نیز شناخته می‌شود و نقش مهمی در عملکرد صحیح بالابرها ایفا می‌کند. روغن گیربکس بالابر با روانکاری چرخ‌دنده‌ها و دیگر اجزای داخلی گیربکس، اصطکاک و سایش را به حداقل رسانده و به خنک‌کاری گیربکس در حین کار کمک می‌کند.
بالابرهای ساختمانی یا مغازه باتوجه‌به حجم بار، از گیربکس حلزونی تیپ VF/N با سایز 62 تا 150 استفاده می‌کنند. به‌طورکلی برای بالابرهای ساختمانی از روغن گیربکس صنعتی با گرید 150 و 220 استفاده می‌شود. روغن گیربکس بالابر باتوجه‌به میزان کارکرد دستگاه و شرایط آب‌وهوایی انتخاب می‌شود. در ادامه برخی از برندهای ایرانی و خارجی روغن گیربکس صنعتی مناسب برای بالابرها را معرفی می‌کنیم.
برندهای ایرانی روغن گیربکس بالابر:

روغن گیربکس بهران
روغن گیربکس پارس
روغن دنده ایرانول
برندهای خارجی روغن گیربکس بالابر:

BP
CASTROL
MOBIL
SHELL
ESSO
IP
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.