دیزل ژنراتور

مجله صنعت

دیزل ژنراتور

۱۵۹ بازديد
دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند که این تفاوت به سایز (توان خروجی)، محل استفاده (نوع کاربرد) و نوع انرژی اولیه برای ایجاد حرکت مکانیکی دارد. تعریف ساده دیزل ژنراتور را میتوان اینگونه گفت که ماشینی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. هدف اولیه استفاده از دیزل ژنراتور ها به عنوان پشتیبانی در هنگام قطع برق است، همچنین در بعضی از موارد به عنوان تامین کننده اصلی برق در معادن و یا پالایشگاه ها است. برق کشتی ها هم توسط دیزل ژنراتور تامین میشد.

دسته بندی دیزل ژنراتور
معمول ترین دسته بندی دیزل ژنراتور ها بر اساس سوخت مصرفی است:

بنزین: معمولا در ژنراتور ها کوچک که در موارد خاص و برای پشتیبانی استفاده میشوند مورد استفاده قرار میگیرد.
گازوئیل: پر مصرف ترین سوخت برای ژنراتور ها می باشد که عموما در موارد صنعتی به کار میرود.
گاز طبیعی: به دلیل ایجاد آلودگی کمتر نسبت به نوع بنزینی و گازوئیلی در مناطقی که گاز طبیعی در دسترس است به عنوان سوخت ژنراتور های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.
پروپان: همانند گاز طبیعی سوخت پاک محصوب شده و در مواردی که گاز طبیعی در دسترس نیست مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع دیزل ژنراتور

انواع ژنراتور های موجود در کالا صنعتی
ژنراتور های قابل حمل (موتور برق ها)، دیزل ژنراتور ها سبک مورد استفاده به عنوان پشتیبانی و همچنین دیزل ژنراتور های صنعتی.

ژنراتور های قابل حمل
ژنراتور های قابل حمل، موتور برق ها عموما در موارد ضروری در خانه ها و یا برای مواردی که برق شهری در دسترس نیست استفاده می شود. همانطور که از اسمش معلوم است این نوع ژنراتور ها قابل حمل می باشند. اگر سوخت مصرفی در موتور برق ها گازوئیل باشد عموما بین 8 تا 12 ساعت به طور مداوم میتوان از آنها استفاده کرد. ما از واژه عموما استفاده میکنیم چرا که ساعت کار ژنراتور در بعضی موارد میتواند تا 24 ساعت هم باشد که این اتفاق به میزان مصرف بار( لود بار )، میزان برق تولیدی توسط ژنراتور، کاربرد ژنراتور و همچنین برند ژنراتور (کیفیت آن) بستگی دارد. مخزن موتور برق عموما در داخل آن تعبیه می شود. موتور برق ها عموما از بزنین،گازوئیل و یا گاز طبیعی به عنوان سوخت اولیه استفاده میکنند، در بعضی موارد این دستکاه ها با سوخت پروپان هم موجود می باشند و در میان این ها گاز طبیعی بیشترین بازدهی را دارد، البته نسبت به بقیه موتوربرق ها سنگین تر هم میباشند.

دیزل ژنراتور های صنعتی و تجاری
این ژنراتور ها عموما به صورت برق پشتیبان عمل میکنند و در توان های مختلفی وجود دارند. دیزل ژنراتور ها در مناطق صنعتی که میزان مصرف برق درآنها بالاست نصب می شوند تا در موارد اضطراری بتوانند برق مورد نیاز دستگاه های صنعتی،ربات ها، سیستم روشنایی و مرکز کنترل را تامین کنند. به همین دلیل این ژنراتور ها قدرت مند و بزرگ بوده و میتوانند برقی با ظرفیت بالا را به طور مداوم و برای مدت زمان طولانی تامین کنند.

در هر دو مورد از ژنراتورهای سنگین استفاده می شود اما با توجه به میزان ظرفیت واحد توان و اندازه آنها متفاوت هستند. وقتی یک ژنراتور صنعتی را از نزدیک ببینید به طور واضح میتوانید آنها را تشخیص بدین چرا که این ژنراتور ها ابعاد بسیار بزرگی داشته و به دلیل داشتن لرزش خیلی زیاد آنها را روی پایه های بسیار بزرگ و سنگین قرار میدند تا میزان نویز و لرزش را کاهش دهند.از این ژنراتور ها در نیروگاه ها،پتروشیمی ها،بیمارستان ها و... استفاده میشود. ژنراتور های تجاری عموما ظریف پایین تری نسبت به نوع صنعتی دارند و مراکز درمانی و یا ادرات استفاده می شوند.

دیزل ژنراتور های گازی و گازوئیلی
در گذشته ژنراتور های دیزلی با صدا و آلودگی بالا از ژنراتور های رایج مورد استفاده بود،اما پیشرفت تکنولوژی این مشکل را حل کرد؛به وسیله ی ژنراتور های گازی. ژنراتور های گازی با استفاده از گاز طبیعی آلودگی کمتری نسبت به انواع ژنراتور ها دارد. از این پیشرفت تکنولوژی ژنراتور ها هم بهره بردند چرا که میتوانند با بهینه کردن سرعت چرخش موتور میزان انرژی خروجی یکسان با دیزل ژنراتور ها داشته باشند. باتوجه به اینکه میزان انرژی تولید شده توسط موتور به شرایط آن و همچنین شرایط سوخت مصرفی بستگی دارد، به دلیل اینکه میزان چگالی انرژی دیزل (گازوئیل) از گاز طبیعی بسیار بیشتر است، نمیتوان به طور کامل دیزل ژنرتور ها را نادیده گرفت چرا که عملکرد کلی آنها نسبت به نوع گازی بهتر است.

انواع موتور های دیزلی
موتور های دیزلی به طور کلی به دو صورت دو زمانه و چهار زمانه میباشند، اغلب موتورهای دیزل به صورت چهارزمانه عمل میکنند، درحالی که موتور های توان بالا به صورت دو زمانه عمل میکنند.

چهار مرحله عملکرد یک موتور چهار زمانه شامل: ورودی، فشرده سازی، احتراق و خروج مواد احتراق می باشد. در یک موتور چهار زمانه طی هر سیکل کاری میل لنگ دوبار میچرخد درحالی که موتور های دو زمانه یک بار چرخش رخ میدهد.

مزایای دیزل ژنراتور ها
ارزش: دیزل ژنراتور ها نسبت به انواع ژنراتور ها مقرون به صرفه تر بوده و قیمت پایین تری دارد.
بازده حراراتی: گازوئیل نسبت به سوخت های دیگر بازده حرارتی بالاتری داشته استفاده از آن نسبت به نوع بنزینی ارزان تر است.
تعمیرات و نگهداری: قطعات مصرفی دیزل ژنراتور ها نسبت به موارد مشابه کمتر بوده و تعمیر و نگهداری آنها آسان تر است.
معایب دیزل ژنراتور ها
تولید Co2 بالا
صدای بالا
وزن دیزل ژنراتور ها بالا بوده و به راحتی قابل حمل نیست.
خوردگی: باید در محل هایی که میزان رطوبت پایین است نگهداری شود.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2687/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84-%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.