کد لقی بلبرینگ

۱۷۰ بازديد
همانطور که اشاره شد، کلاس لقی بلبرینگ و رولبرینگ ها تنها مختص به C3 نمی باشد و این یازه از C1 تا C5 است. در ادامه به بررسی هر کدام از این پسوند ها پرداخته شده است:

C1: لقی کمتر از C2 نامیده می‌شود و کمترین لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد و بسیار کم کاربرد می‌باشند.
C2: لقی کمتر از استاندار نامیده می‌شود. C2 لقی بیشتری نسبت به C1 دارد ولی همچنان از حالت استاندارد لقی کمتری دارند. این بلبرینگ‌ها نیز غیر معمول هستند و کاربرد بسیار محدودی دارند.
C0 یا CN: این کلاس لقی، لقی استاندارد نامیده می‌شود که معمولاً بدون پسوند در بلبرینگ‌ها می‌باشد و یکی از متداول ترین کلاس لقی می‌باشد.
C3: کلاس لقی C3، لقی بیش از استاندارد می‌باشد. این کلاس لقی رایج‌ترین نوع بلبرینگ است و برای اکثر کاربردها انتخاب صحیحی می‌باشد.
C4: لقی C4 لقی بیشتر از C3 می‌باشد و به اندازه C3 رایج نیست. این کلاس لقی اغلب در بلبرینگ‌های میل لنگ موتور کوچک استفاده می‌شود.
C5 : C5 نیز بالاترین درجه لقی را در بین بلبرینگ‌ها دارد که این کلاس لقی نیز کاربردهای بسیار محدودی دارد.
در بلبرینگ و رولبرینگ ها اگر مقدار کمی لقی داشته باشند، مشکلی ایجاد نمی شود ولی اگر این لقی بیش از اندازه باشد و با بلبرینگ اصلی خیلی متفاوت باشد، بلبرینگ بر اثر اصطکاک زیاد، گرما و... دچار خرابی زود هنگام شده و طول عمر آن به شدت کاهش می یابد. به طور کلی لقی داخلی بلبرینگ به معنای آزادی حرکت رینگ های داخلی و خارجی بلبرینگ است.
انواع لقی بلبرینگ
همانطور که گفته لقی به معنای حرکت آزادانه دو رینگ نسبت به یکدیگر است. از آنجایی که رینگ ها در دو جهت لقی دارند و حرکت می کنند، دو نوع لقی بلبرینگ نیز وجود دارد:

لقی شعاعی بلبرینگ، عمود بر محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.
لقی محوری بلبرینگ، در امتداد محور مرکزی اندازه گیری می‌شود.
حداکثر فاصله تئوری بلبرینگ چقدر است؟
مقدار واقعی فاصله داخلی بلبرینگ باید تا حد امکان حداقل (چند میکرون) یا حتی 0 تحت بار و پس از مونتاژ باشد.

درجه صحیح لقی بلبرینگ نیز به این عوامل بستگی دارد:

کاربرد بلبرینگ
دمای دستگاه و بلبرینگ
کاربردهای شفت و پوشش بلبرینگ
به دلیل این عوامل تأثیرگذار، انتخاب کد C مناسب بلبرینگ به کار دقیقی نیاز دارد. ابتدا باید فاصله نظری بلبرینگ را به درستی محاسبه کنید.

دلایل اهمیت کد C صحیح بلبرینگ ها
پسوند C در بلبرینگ ها همانطور که گفته شد نشان دهنده فاصله داخلی بین رینگ های بلبرینگ می باشد. اگر بلبرینگی استفاده شود که لقی آن مناسب با عملکرد شما نباشد، باعث خرابی آن می شود. فاصله داخلی بلبرینگ تا حد زیادی عملکرد عملیاتی بلبرینگ ها را تعیین می کند. برای نمونه اگر به جای بلبرینگ دور بالا C3، یک بلبرینگ ساده انتخاب شود، این بلبرینگ توانایی پاسخگویی به عملکرد مورد نظر را ندارد و بعد از مدت کمی شکسته می شود. این سری بلبرینگ ها در بسیاری از الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. در برخی از کاربردها نیاز است از بلبرینگ با لقی بالا C3 و C4 استفاده کرد. مهم ترین این کاربردها عبارت اند از:

هنگامی که فشار قابل توجهی روی شفت و/یا محفظه وجود دارد.
هنگامی که یک ناهماهنگی بسیار جزئی بین محفظه بلبرینگ و شفت وجود دارد.
هنگام استفاده در دماهای بالا
به عنوان مثال در کاربردهایی که سرعت حرکت بلبرینگ زیاد می‌باشد، گرمای زیادی تولید می‌شود. این گرما از مسیر خارجی به محفظه و از مسیر داخلی به شفت منتقل می‌شود که این باعث انبساط می شود که فاصله موجود در بلبرینگ را پر می‌کند. اگر در این کاربردها از بلبرینگ‌های C3 استفاده نشود، فضایی برای انبساط وجود ندارد و منجر به خرابی بلبرینگ می‌شود.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1699/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.